Exista multe moduri in care poti trata anxietatea fara medicatie, de la diferite tipuri de terapie, pana la factori ce tin de dieta si de stil de viata.
Anxietatea este una dintre cele mai comune provocari legate de sanatatea mentala. Institutul National de Sanatate Mentala estimeaza ca 19.1% dintre adulti au dezvoltat in decursul ultimului an o tulburare de anxietate.

Tratarea anxietatii fara medicatie poate functiona si chiar functioneaza. Este important pentru oameni sa lucreze cu un provider cunoscut si sa isi discute grijile specifice cu privire la medicatie.

Continua sa citesti, pentru a descoperi mai multe aspecte cu privire la tratarea anxietatii fara medicatie, inclusiv prin intermediul psihoterapiei, dietei, terapiilor alternative si multor alte tipuri de interventii.

Sportul

Tratarea anxietatii fara medicatie 1

Sportul te poate ajuta sa gestionezi simptomele de anxietate iar, la unele persoane, poate inlocui chiar alte tipuri de tratament.
In anul 2018, un review sistematic si meta-analiza au constatat ca exercitiul aerob – mai ales exercitiile de intensitate mare – pot fi extrem de benefice.

Insa autorii studiului avertizeaza ca variabilitatea mare a tipurilor de sport incluse in review si esantioanele de mici dimensiuni din multe studii efectuate limiteaza datele. Oamenii de stiinta trebuie sa continue cercetarile pentru a dovedi in mod concludent ca sportul poate fi un tratament eficient pentru anxietate.

Psihoterapia

Tratarea anxietatii fara medicatie 2

Psihoterapia este o interventie extrem de eficienta pentru anxietate. Mai mult, Asociatia Americana de Psihologie subliniaza ca terapia este mai eficienta in general decat medicatia. Psihoterapia da unei persoane sansa de a vorbi despre anxietatea pe care o resimte, de a explora mecanismele prin care poate face fata acestei stari si de a trece peste experiente care contribuie la anxietate.

Terapia comportamentala cognitiva poate fi extrem de eficienta. Acest tip de tratament se concentreaza pe ajutarea unei persoane sa inteleaga conexiunea dintre ganduri, emotii si comportamente. Prin tratament, o persoana invata sa elimine gandurile negative si sa gaseasca alternative pentru modelele anxioase de gandire.

Schimbarile in dieta si nutritie

Unele persoane considera ca schimbarea dietei contribuie la reducerea anxietatii. Astfel, optiunile de luat in calcul includ:

  • Reducerea cantitatii de cafeina. Incearca sa reduci aportul de cafeina, mai ales in partea a doua a zilei si inainte de culcare. Cafeina este un excitant, ceea ce inseamna ca poate grabi activitatea creierului si corpului, dand nastere unei stari de neliniste si anxietate. Exista cateva studii care sugereaza o legatura intre cafeina si anxietate, inclusiv o analiza din 2015 in randul scolarilor, care a asociat un consum mare de cafeina cu un nivel ridicat de stres si anxietate.
  • Consumul mai mic de alcool. Desi exista putine studii care au analizat direct legatura dintre alcool si anxietate, multe dintre acestea au constatat tendinta oamenilor de a se trata singuri cu alcool. Unii bautori au raportat chiar o ameliorare in ceea ce priveste simptomele de anxietate atunci cand au incetat sa bea sau cand au redus consumul de alcool.
  • Un jurnal alimentar. Tine un jurnal alimentar pentru a evalua daca nivelul tau de anxietate este mai mare dupa ce consumi anumite alimente. Un studiu din 2019 a descoperit o corelatie intre un aport mare de grasimi saturate si zaharuri adaugate si un nivel general mai mare de anxietate la adulti. Studiul sugereaza ca dieta poate afecta sanatatea mentala, dar nu a stabilit o legatura cauzala.
    Multe alimente pot contine, de asemenea, nutrienti care contribuie la reducerea simptomelor de anxietate.

Grupuri de sprijin

Anxietatea poate fi extrem de izolatoare. Grupurile de suport ajuta persoanele cu anxietate sa se simta mai putin singure. Ele pot oferi, de asemenea, sfaturi practice care ii ajuta pe cei aflati in aceasta situatie sa gaseasca serviciile adecvate, sa stea de vorba cu cei dragi despre anxietatea pe care o simt, sau sa gestioneze mai usor starile prin care trec.

Grupurile de sprijin pot exista in multe forme, precum platforme online de mesaje anonime, intalniri personale si sesiuni virtuale. Unii terapeuti faciliteaza, de asemenea, grupurile de sprijin. Atunci cand decizi ce tip de suport ti se potriveste mai bine tine cont de orar, de nivelul de confort si de obiectivele pe care le ai.

Suport social

Persoanele cu anxietate au nevoie de sprijin din partea celor dragi. Educatia cu privire la anxietate poate ajuta familiile sa isi sustina mai bine membrii care trec prin stari de anxietate, inclusiv pe copii.

Confortul la scoala sau la locul de munca pot fi, de asemenea, de un real ajutor. Acest tip de suport poate impiedica anxietatea sa cauzeze un stres aditional, de pilda in urma pierderii locului de munca sau a picarii unui examen.

Tratamente complementare si alternative

Tratarea anxietatii fara medicatie 3

Unele persoane considera ca tratamentele complementare si alternative, asa cum sunt masajul, acupunctura si tratamentele chiropractice, amelioreaza simptomele de anxietate. Un review sistematic din 2018, pentru 13 studii de dimensiuni mici in cea mai mare parte, a sugerat ca atat acupunctura cat si electro-acupunctura pot ameliora anxietatea.

Desi unele studii raporteaza rezultate promitatoare, nu exista date concludente care sa arate ca aceste tratamente functioneaza. Asadar persoanele care incearca remedii alternative ar trebui sa le foloseasca in completarea altor tratamente si nu ca inlocuitoare pentru acestea.
Exista insa si terapii alternative ce pot avea unele beneficii pentru tratarea anxietatii.

Stimularea magnetica transcraniana

Stimularea magnetica transcraniana (TMS) este un tratament nou pentru anxietate, ce utilizeaza magneti pentru a crea un curent electric slab la nivelul creierului. Acest curent poate stimula eliberarea de neurotransmitatori care amelioreaza starile de anxietate si schimba modul in care creierul proceseaza anxietatea. Medicii nu sunt insa complet siguri cum functioneaza.

Un review sistematic din 2019 si meta-analiza sugereaza ca TMS poate contribui la ameliorarea simptomelor de anxietate generalizata si de tulburare de stres post-traumatic.

Tehnici de eliberare a stresului

Diverse tehnici de eliberare a stresului pot fi si ele de ajutor in ceea ce priveste ameliorarea anxietatii. Abordarea corecta difera de la persoana la persoana si, desigur, depinde si de tipul de anxietate.

De pilda, persoanele ce resimt anxietate legata de munca descopera ca sistemul organizational adecvat calmeaza teama de a rata un deadline, in timp ce persoanele care se simt anxioase cand sunt singure acasa noaptea, pot investi intr-un sistem de alarma, sau isi pot lua un caine.

Unele strategii care pot functiona pentru tipuri diferite de stres si anxietate includ:

  • Relaxarea musculara progresiva, care se concentreaza pe relaxarea constanta a grupelor musculare individuale.
  • Tehnicile de respiratie profunda, precum numararea respiratiilor sau meditatia.
  • Tinerea unui jurnal.
  • Petrecerea timpului cu un animal de companie.
  • Implicarea in activitati personale placute, precum cititul sau o baie prelungita.

Cand sa stai de vorba cu un medic?

Majoritatea oamenilor resimt din cand in cand o stare de anxietate. Insa atunci cand nivelul de anxietate este atat de mare incat ajunge sa afecteze somnul, functionarea zilnica sau relatiile, e momentul pentru ajutor de specialitate. Acest tip de anxietate este deja o problema medicala.
Si desi medicatia este o optiune reala, ea nu este singurul tratament.

Un medic te poate ajuta sa primesti diagnosticul corect, sa elimini problemele de sanatate fizica si sa gasesti o terapie utila, precum si alte remedii.

Mergi la un medic sau la un provider de servicii de sanatate daca resimti urmatoarele:

  •  Anxietate cronica fara un motiv clar sau anxietati in permanenta schimbare.
  •  Anxietate disproportionata fata de stresul resimtit: de pilda, daca ai o viata relativ sigura si confortabila, si totusi traiesti cu o teama cronica de violenta si de foame.
  •  Atacuri de panica sau simptome fizice de anxietate, precum un puls accelerat sau dureri de stomac.
  • Tratamentul pentru anxietate nu functioneaza sau inceteaza brusc sa mai dea rezultatele scontate.

Sumar

Anxietatea este o stare ce te poate epuiza atat fizic, cat si emotional. Ea poate cauza conflict in relatii, poate face munca si scoala mai dificile si poate declansa sentimente cronice de teama si de izolare.

Anxietatea este tratabila fara medicatie, cu ajutorul unei combinatii adecvate intre schimbari ale stilului de viata, terapii si sprijin.
Daca si tu iti faci griji cu privire la anxietatea pe care o resimti, ar trebui sa cauti cat mai rapid cu putinta indrumarea unui specialist.

Sursa: https://www.medicalnewstoday.com/articles/how-to-treat-anxiety-without-medication

CosulBio.ro - Magazin ONline Produse Bio

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.