Proteinele, adevarate „caramizi ale constructiei”, au extrem de multe roluri in organism, dar principal este cel de constructie a acestuia. Proteinele sunt constituite din aminoacizi. Odata ingerate, ele „sunt desfacute” in parti constituente deci in aminoacizi. In cadrul unui proces numit hidrolizare, iar apoi dupa absorbtie, sunt refacute in proteine specifice, necesare organismului uman.

Hidroliza proteine - sursa de energie pentru organism

Procesul poate fi descris pe intelesul tuturor in mod simplist, comparandu-l cu cazul in care mancam carne (de vita, sa zicem, desi poate fi de pui, de porc etc.) proteina din carne este descompusa in aminoacizi, ce sunt absorbiti in intestinul nostru subtire, dupa care aminoacizii sunt combinati in proteinele din care sunt construiti muschii nostri.

Proteina animala
Proteina animala

Deci muschiul unui alt animal (in cazul nostru vaca) va ajunge sa construiasca muschiul nostru. Desigur, proteina din muschiul de vaca difera de proteina ce constituie muschiul omenesc, asa ca aminoacizii se vor combina in alte proportii, formand proteine diferite de cele din care provin. Numarul de aminoacizi cunoscuti este destul de mare, insa pentru functionarea organismului nu are nevoie decat de aproximativ 28, din care cea mai mare parte poate fi sintetizata de organism. Exceptie fac opt aminoacizi, care trebuie sa se gaseasca obligatoriu in hrana, altfel organismul nu-si poate constitui propriile proteine. Acesti aminoacizi sunt catalogati ca esentiali.

Alimente cu proteine complete si proteine incomplete

In general, cand discutam despre alimente si proteinele din ele, le putem clasifica in alimente cu proteine complete, deci cu cei opt aminoacizi esentiali prezenti intr-o proportie cat mai apropiata de cea necesara organismului uman si alimente cu proteine incomplete, care ori au lipsa unul sau mai multi aminoacizi din cei opt esentiali, ori nu ii au in cantitati suficiente. In categoria alimentelor cu proteine complete intra: carnea (de pui, vita, porc, peste, oaie etc.), lactatele (lapte, iaurt, branza etc.), ouale, iar in cea a alimentelor cu proteine incomplete intra cele de origine vegetala: leguminoasele, cerealele, fructele, semintele etc. Astfel, fasolea uscata, desi are un continut mare de proteina, aceasta este incompleta, fiind saraca in trei din cei opt aminoacizi esentiali. Are deci o valoare nutritiva scazuta. Exista solutia de a combina aceste alimente cu altele, tot vegetale, bogate in acesti trei aminoacizi si astfel sa obtinem o proteina cu nimic inferioara celor de origine animala. Combinand fasolea cu orezul in proportie de 1/3 obtinem acest lucru. Sa adaugam ca un om nu poate asimila in conditii normale mai mult de 30-35g de proteine la o masa.

Descoperiri de ultima ora ale oamenilor de stiinta ne arata ca totusi nu este obligatoriu ca la fiecare masa sa consumam proteine complete. Ei au descoperit ca, si in cazul consumarii unor proteine incomplete, exista sansa ca organismul sa-si creeze proteinele specifice, folosindu-se de aminoacizii neutilizati de la mesele anterioare si depozitati undeva in organism (oamenii de stiinta nu stiu inca unde) pentru o eventuala folosire. Evident, pentru ca aceasta sa se intample, trebuie sa consumati o mare varietate de alimente pentru ca, daca va axati pe acelasi aliment - fasole, sa zicem - intotdeauna vor lipsi aceiasi aminoacizi deci nu va exista in „rezervoare” nimic care sa completeze aminoacizii lipsa.
O alta descoperire de care trebuie sa tinem seama este aceea ca in anumite momente ale zilei corpul poate sa metabolizeze mai multe proteine si carbohidrati. Experimente efectuate atat pe soareci de laborator cat si pe oameni au demonstrat ca cei care consumau un amestec de glucoza cu proteine imediat dupa antrenament sau, in cel mai rau caz, in maximum o ora dupa antrenament au crescut substantial in masa musculara si in forta comparativ cu cei care consumau doar proteina, doar glucoza sau glucoza cu proteina, dar la doua sau mai multe ore dupa antrenament. Imediat dupa antrenament, corpul este capabil sa sintetizeze cu 10-25% mai multe proteine proprii decat in orice alt moment al zilei daca il hraniti corespunzator - cu un amestec de proteine si glucoza.

Proteine = componenta de baza a cresterii musculare

In concluzie, proteinele reprezinta elementul cheie al dezvoltarii musculare, practic componenta de nutritie nr. 1 in cresterea musculara. Avem nevoie de proteine pentru ca tesutul muscular sa se refaca si sa creasca dupa antrenamente. Daca dieta este saraca in proteine putem sa ne antrenam cat de tare si de intens vrem si garantat nu vom creste.

Ti-a placut?

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.