Foarte multe persoane din intreaga lume fac eforturi uriase in acest moment pentru a-si controla greutatea, un fapt recunoscut la nivel international de catre Organizatia Mondiala a Sanatatii fiind acela ca obezitatea este o boala cronica foarte frecventa, care afecteaza deopotriva barbati si femei de toate varstele si rasele. Mai mult decat atat, OMS avertizeaza ca in lipsa unor masuri drastice de preventie si tratament, obezitatea va afecta peste 50% din populatia lumii pana in 2025!
Insa cum stim care este greutatea sanatoasa si cum putem ajunge acolo si mai ales cum ne putem mentine in sfera unei greutati sanatoase?

Indicele de masa corporala

Greutatea sanatoasa estimata este destul de usor de aflat. Poti folosi in acest sens doua instrumente simple.

Primul poarta numele de indice de masa corporala (IMC).
Pentru a calcula IMC trebuie sa utilizam o formula matematica ce imparte greutatea (exprimata in kg) la patratul inaltimii (exprimata in metri).

Obezitatea la adulti inseamna un indice de masa corporala plasat peste valoarea de 30. Celelalte valori indica dupa cum urmeaza:

  • Supraponderal – intre 25 si 29.9
  • Greutate normala – intre 18,5 si 24.9
  • Subponderal – sub 18.5

Indicele de masa corporala este un instrument uzual, care te poate ajuta sa iti faci o idee pe unde te situezi. Insa ceea ce nu face acesta este sa masoare procentul de grasime corporala. Nu iti poate oferi un diagnostic si nu iti poate spune sigur ca ai o problema cu greutatea.
Drept exemplu pentru cum poti interpreta gresit un indice de masa corporala, persoanele musculoase pot avea un IMC mare, fara sa fie obeze.
De asemenea, IMC poate sub-evalua grasimea la persoanele in varsta sau la cele care au pierdut masa musculara.
Daca ti se pare ca ai atins pragul obezitatii sau ai intrebari cu privire la greutatea sanatoasa, stai de vorba cu medicul.

Circumferinta taliei

Care este greutatea sanatoasa? 1

Al doilea mod in care iti poti face o idee despre cat de aproape esti de o greutate sanatoasa este masurarea taliei. Tot ce trebuie sa faci este sa iti masori corect circumferinta taliei, pentru a sti raspunsul.

Talia este cheia tocmai pentru ca grasimea de pe burta poate fi o problema serioasa si te poate expune riscului de diabet de tip 2, presiune sanguina ridicata si boli de inima.
La fel ca si indicele de masa corporala, masurarea taliei nu iti arata sigur ca esti supraponderal sau obez. Ambele sunt instrumente de screening obisnuite si generale.

Iata, insa, care sunt repererele generale pentru barbati si pentru femei.

  • Talia unui barbat nu trebuie sa fie mai groasa de 102 de centimetri.
  • Talia unei femei (fara ca aceasta sa fie insarcinata) nu ar trebui sa depaseasca 88 de centimetri.

Masurarea corecta a circumferintei taliei se face stand in picioare:

  • Stai in picioare si pozitioneaza centimetrul sau banda de masurat in jurul taliei, deasupra liniei soldurilor.
  • Banda trebuie sa fie intinsa, dar nu apasata in piele.
  • Masoara dupa ce expiri, nu dupa ce tragi aer in piept.

Raportul talie – solduri

Medicii se folosesc de un alt instrument, bazat pe masurarea soldurilor comparativ cu masurarea taliei.

Iata ce trebuie sa faci pentru a-ti da seama care este raportul dintre talie si solduri:

  • Masoara-ti talia in partea sa cea mai subtire.
  • Masoara-ti soldurile in partea lor cea mai generoasa.
  • Imparte circumferinta taliei la circumferinta soldurilor.
    Barbatii cu un raport talie-solduri mai mare de 0.9 au burta prea mare, in timp ce femeile cu o cifra mai mare de 0.85 au o greutate prea mare.

Reperele pentru raportul talie-solduri difera in functie de sex, pentru ca barbatii au tendinta de a pune kilograme in primul rand pe burta, in timp ce femeile arata un exces de greutate mai degraba in zona soldurilor si fundului.

Cum obtin greutatea corecta?

Care este greutatea sanatoasa? 2

Exista cativa factori care influenteaza greutatea unei persoane, inclusiv genele si hormonii. Dar obezitatea vine in general din consumul unui numar mai mare de calorii decat numarul de calorii arse: corpul retine caloriile extra si le transforma in grasime.

Asadar, exista doua lucruri pe care trebuie sa le schimbi pentru a slabi intr-un mod sanatos si durabil:

  • Mananca intr-un mod corect! Stiu ca adori mancarea fast food, bauturile carbogazoase si mancarea procesata… Toate acestea, insa, se depun!
  • Misca-te mai mult! E posibil ca stilul tau de viata sa fie unul prea sarac in exercitii, in jocuri sau pur si simplu sa nu te misti destul incat sa arzi combustibilul pe care il consumi.
  • De asemenea, daca stai de vorba cu un medic acesta va aborda si subiecte precum:

Alte schimbari comportamentale
-Medicamente
-Interventii chirurgicale pentru slabit.

Schimbarile pe termen lung sunt cele mai bune

Daca o dieta pare prea buna pentru a fi adevarata, probabil ca asa si este! Acelasi lucru este valabil si pentru promisiuni precum aceea ca vei slabi repede fara sa iti schimbi dieta sau obiceiurile legate de miscare.
Eliminarea unei greutati de 0.5-1 kg intr-o saptamana este o cifra corecta. Asadar, ar fi indicat sa prefer sa slabesti incet si constant, pentru a reusi sa scapi definitive de kilogramele in plus.

Dieta

Care este greutatea sanatoasa? 3

  • Mananca mai multe fructe si legume.
  • Ia-ti proteine bune si fibre destule.
  • Limiteaza sarea, zaharul si grasimea.
  • Fii atent la proportii.
  • Stai de vorba cu medicul despre numarul de calorii pe care ar trebui sa le iei zilnic din alimentatie pentru a pierde in greutate. Pentru femei, in general cifra este de 1500 de calorii pe zi, iar pentru barbati de maxim 1800 de calorii.

Pentru a elimina acel target de 0.5-1 kg pe saptamana va trebui sa reduci caloriile cu 500-1000 pe zi.

Sportul

Care este greutatea sanatoasa? 4

  • Obiectivul tau ar trebui sa fie de aproximativ 2.5 ore de exercitiu aerobic pe saptamana (asa cum este mersul alert). E probabil insa sa ai nevoie chiar de mai mult de atat pentru a slabi.
  • Fa miscari pentru intarirea musculaturii cel putin de doua ori pe saptamana.
  •  Pentru a arde calorii pe tot parcursul unei zile, adauga si miscare obisnuita: parcheaza mai departe de locul in care lucrezi sau de casa, fa plimbari in jurul cartierului, ridica-te de la birou si misca-te in mod regulat.

Distreaza-te

Care este greutatea sanatoasa? 5

Doar pronuntarea cuvantului “dieta” te face sa te gandesti la o povara, nu-i asa?!
Daca asta este ceea ce simti, nu te gandi ca tii o dieta!. Gandeste-te cum sa faci alegeri mai bune in ceea ce priveste stilul de viata.
Alimentatia sanatoasa si exercitiile te pot conecta cu familia, prietenii si cu alte persoane care au aceleasi teluri ca si tine. Te poti alatura unui grup de sprijin sau unui centru de fitness, poti merge la clase speciale de aerobic, sau te poti juca alaturi de copii.
Traiul sanatos este un mod de viata, iar beneficiile merita orice efort!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.