20 de remedii casnice pentru migrene, aprobate de neurologi

Spread the love

Foloseste aceste strategii sustinute de cercetari, pentru a te bucura rapid de o atenuare naturala a durerii de cap cauzata de temutele migrene.

Daca faci parte din procentul covarsitor de persoane care sufera de migrene, stii foarte bine ca ele pot fi complet invalidante. Mai mult chiar, tulburarile ce au la baza dureri de cap – inclusiv migrenele – sunt cea de-a treia cauza de dizabilitate la nivel global si pot reprezenta un adevarat haos pentru calitatea vietii tale.
Iar cand spunem migrene nu ne referim la durerile de cap obisnuite, provocate de mahmureala sau cele cauzate de faptul ca ai baut cam putina apa in cursul zilei. Migrenele sunt un tip anume de dureri de cap, cu simptome specifice.

Cand te afli in mijlocul unei crize si resimti simptomele unei migrene – cum ar fi aura, durere intepatoare si pulsanta, greata si uneori chiar voma, oboseala si sensibilitate la lumina si/sau sunete, ai face aproape orice pentru a atenua aceste stari. Iar migrenele nu dispar prea usor, in general aducand cu ele un adevarat maraton de dureri de cap, ce poate tine chiar si 3 zile.
E clar ca cel mai eficient lucru pe care il poti face cand te confrunti cu astfel de simptome in mod frecvent este sa consulti un neurolog pentru un plan de tratament, insa exista si cateva remedii la domiciliu pentru migrene, ce pot ameliora macar partial disconfortul, pana ajungi la medic.

Iata mai jos cateva remedii naturale pe care e bine sa le stii data viitoare cand simti ca te paste o migrena. Mai mult, unele dintre aceste abordari sunt chiar sustinute de cercetari.

1. Fereste-te de factorii declansatori sau agravanti

Desi migrenele nu sunt niciodata la fel, stim ca exista anumiti factori cu o probabilitate mai mare de a declansa o migrena. Printre acestia se numara stresul, lumina, cofeina, alcoolul, lipsa somnului si chiar anumite alimente.

Tine un jurnal cu alimentatia si migrenele pe care le ai si vezi daca exista numitori comuni. Treci apoi la eliminarea celor mai obisnuiti factori declansatori, dupa care testeaza pentru a determina „furtuna perfecta” pentru o migrena. Uneori poate fi o combinatie de factori declansatori. De exemplu, poate fi un amestec de lucruri ce nu pot fi controlate: o saptamana stresanta, o scadere a presiunii din cauza unei furtuni, o bautura alcoolica insotita de cina si o prajitura cu ciocolata la desert.

2. Retrage-te intr-un spatiu intunecat si linistit

Cand migrena este insotita de sensibilitate la lumina, zgomote si mirosuri – asa cum se intampla foarte adesea – uneori cea mai buna abordare este sa te izolezi pur si simplu de orice sursa de lumina. Alege o camera intunecata si linistita, pune-ti o masca pentru somn si dopuri de urechi, inchide jaluzelele si baga-te in pat, poate chiar cu unul sau mai multe dintre remediile naturale enumerate mai jos.
Eliminarea factorilor declansatori ai migrenelor te poate ajuta sa te odihnesti putin, astfel incat sa poti incepe sa te simti mai bine.

3. Redu temperatura camerei

Pe langa echilibrarea stresului (un declansator obisnuit al migrenei), frigul te poate ajuta si el. Migrenele au legatura cu vasodilatarea, iar senzatia de rece sau frig provoaca vasoconstrictie, ceea ce inseamna ca ajuta la ingustarea vaselor de sange. Compresele reci pe fata si pe gat, un dus rece, iesitul afara fara jacheta sau un prosop rece pe fata sunt solutii rapide.
Ai mare grija cand temperaturile incep sa creasca, pentru ca un studiu din 2009 a constatat ca riscul de migrene este mai mare atunci cand temperatura ambientala creste.

4. Tine gheata la indemana

O punga obisnuita de gheata iti va fi de un real folos, insa mai nou poti gasi un fel de “caciula” cu gheata, extrem de utila, pe care sa o tii la congelator pana cand apare o noua migrena. In acest fel, nu va trebui sa stai intr-o pozitie incomoda incercand sa tii gheata pe cap. Astfel de produse pot fi concepute si pentru a-ti acoperi ochii, daca asta te face sa te simti mai bine.

5. Daca poti, dormi

Somnul este probabil unul dintre cele mai bune lucruri pe care le poti face, mai ales atunci cand te confrunti cu o migrena. El poate reseta tot corpul. E adevarat ca nu poti face asta oricand si oriunde, insa daca ai luxul de a dormi in timpul unei migrene, fa-o. Mai mult decat atat, medicii spun ca somnul constant si de buna calitate poate contribui si la prevenirea migrenelor.

6. Schimba lumina

Expunerea la lumina verde pura in timpul unei migrene te poate ajuta sa scapi atat de durere, cat si de sensibilitatea la lumina. Specialistii spun ca acesta este un instrument insuficient folosit, chiar daca exista studii referitoare la el. Tot ce trebuie sa faci este sa cumperi un bec verde – Norb Relief, de pilda – si sa-l pui intr-o lampa langa un loc confortabil, unde te poti intinde pentru a te relaxa atunci cand ai o migrena.

7. Incearca tehnici de relaxare

Cand exista o suferinta, organismul are un raspuns de tip “lupta sau fugi”, ce va accelera respiratia sau o va face foarte superficiala. De asemenea, poate face inima sa bata intr-un ritm mai alert si muschii sa se incordeze. Daca reusesti sa intelegi asta si sa realizezi ca tehnicile de relaxare sau de respiratie pot fi foarte utile pentru a reduce raspunsul “lupta sau fugi” poti reduce practic perceptia propriei dureri.
Exista diverse tehnici care functioneaza pentru fiecare dintre noi, asa ca ar fi indicat sa gasesti un psiholog care va folosi biofeedback-ul pentru a masura rata respiratorie si ritmul cardiac atunci cand incerci diverse abordari pentru a vedea care dintre ele are cele mai bune efecte. Acestea sunt instrumente pe care le poti folosi si acasa.

8. Incearca presopunctura

Presopunctura este o practica de medicina complementara cu radacini in Medicina Traditionala Chineza fiind folosita de peste 2.000 de ani pentru a trata durerea, inclusiv durerile de cap.

Presopunctura implica aplicarea unei presiuni profunde si ferme pe anumite zone ale corpului, pentru a ameliora tensiunea si alte simptome, inclusiv greata.
Spre deosebire de acupunctura, presopunctura se poate face si pe cont propriu in timpul unui episod de migrena.
O analiza sistemica din 2014 a aratat ca aceasta practica alternativa poate fi credibila si eficienta in tratarea durerii din diverse afectiuni, inclusiv din durerile de cap cronice. De asemenea, cercetarile arata ca presiunea exercitata pe anumite puncte de presopunctura poate contribui la ameliorarea starii de greata sau oboselii care vin la pachet cu migrenele.

E bine sa inveti cateva puncte de presiune eficiente pentru durerile de cap, pentru momentele in care poti fi luat prin surprindere de o migrena, ca de pilda intr-un avion.

9. Foloseste terapia prin masaj

Daca aveai nevoie de un motiv pentru a-ti face o programare la masaj, iata-l: masajul atenueaza stresul si poate contribui la imbunatatirea calitatii somnului, doi factori declansatori ai migrenelor.

Un studiu din 2006 a oferit dovezi privind utilizarea masajului pentru tratarea durerilor, participantii raportand niveluri mai scazute de anxietate, ritm cardiac si nivel de cortizol (hormonul stresului).
Nu iti permiti sau nu gasesti timp pentru un masaj profesional? Apeleaza la partenerul tau sau la un prieten pentru un mini-masaj care sa te ajute sa reduci din tensiune. De asemenea, poti face minuni masand muschii incordati cu o minge de tenis sau lacrosse pusa intre spate si un perete.

10. Ia magneziu

Magneziul este un mineral esential cu o serie intreaga de roluri importante in organism, inclusiv functia musculara si nervoasa. Nivelurile scazute de magneziu pot fi asociate cu prezenta migrenelor, iar administrarea unui supliment de magneziu poate ameliora simptomele sau reduce frecventa migrenelor.

Cercetarile arata ca magneziul poate contribui la prevenirea migrenelor, iar daca esti in plin episod de migrena, el ii poate reduce severitatea. Pentru tratament va trebui sa iei o doza putin mai mare decat ai folosi pentru preventie, insa inainte de a lua orice supliment cel mai bine este sa stai de vorba cu medicul pentru a vedea care sunt recomandarile sale.
De asemenea, poti adauga mai mult magneziu in dieta zilnica cu alimente precum leguminoase, nuci si seminte, cereale integrale, legume cu frunze verzi, cereale imbogatite pentru micul dejun, lactate (desi pentru unele persoane lactatele pot fi si un factor declansator).

11. Aromaterapie cu ulei esential de lavanda

Cercetarile au aratat ca unele uleiuri esentiale pot fi utile in atenuarea durerilor de cap, printre acestea numarandu-se si uleiul esential de lavanda.
Un studiu clinic din 2012, care a implicat 47 de persoane diagnosticate cu migrena, a relevat ca inhalarea parfumului floral, calmant, erbaceu, in timpul unei migrene, timp de cel putin 15 minute, aduce o ameliorare mai rapida decat un produs placebo. E adevarat ca nu este un studiu de masa, dar este un inceput.

Poti inhala uleiul direct (tine mereu o sticluta de ulei esential de lavanda in birou, in masina sau in geanta), fie il poti dilua adaugand 3 – 6 picaturi de ulei de lavanda in 30 ml de ulei purtator (ulei de nuca de cocos sau de jojoba, de pilda) si sa il masezi pe tample.

12. Aromaterapie cu ulei esential de menta

Daca ai invatat deja sa recunosti primele semnale de avertizare pentru o migrena, ai sanse sa o opresti inainte de a-ti distruge intreaga zi.
Conform unui studiu clinic din 2010, mentolul racoritor din uleiul esential de menta te poate ajuta sa reduci simptomele migrenei. Participantii la studiu au avut parte de mai putine dureri, greata si varsaturi, precum si o sensibilitate redusa la lumina si sunet, aplicand o solutie de mentol pe baza de alcool pe frunte si tample, in comparatie cu un produs placebo. Studiile sunt limitate, insa nu strica sa incerci acest ulei si sa vezi daca functioneaza si in cazul tau.

Incearca uleiurile esentiale si sub forma de stick-uri roll-on, pe care le poti aplica pe tample sau la incheietura mainii in timpul unei migrene. Nu uita ca nu trebuie sa aplici niciodata uleiuri esentiale nediluate pe piele, pentru ca pot provoca reactii foarte neplacute, mergand pana la arsuri.

13. Incearca Tiger Balm

Conform unor cercetari, masarea pe tample a unei cantitati mici de Tiger Balm, un unguent folosit de obicei pentru durerile musculare, poate contribui la ameliorarea durerilor de cap provocate de tensiune. Desi migrenele nu sunt acelasi lucru cu durerile de cap provocate de tensiune, specialistii spun ca unii pacienti cu migrene considera acest unguent eficient si pentru migrene, asa ca nu strica deloc sa il incerci.

14. Ia ghimbir

Un remediu pe care e foarte posibil sa il ai deja in bucatarie si despre care cel mai probabil stiai pana acum ca are capacitatea de a calma stomacul deranjat. Stiai, insa, ca in afara de greata, ghimbirul poate atenua si migrenele?
Intr-un studiu din 2014, pudra de ghimbir a redus severitatea si durata migrenelor, in acelasi mod ca un medicament prescris pentru ameliorarea migrenei, dar cu mai putine efecte secundare decat acesta.
Exista, asadar, produse fara prescriptie medicala pe care le poti folosi pentru greata, iar ghimbirul sub forma de pastila sau ceai poate fi cu siguranta util.

15. Incearca spilcuta

Spilcuta este o floare care creste in toata Europa si arata ca o margareta, facand parte din aceeasi familie de plante. Ea este folosita de secole pentru a trata febra, durerile de cap si multe altele.
Potrivit Academiei Americane de Neurologie si Societatii Americane pentru Migrene, spilcuta este „probabil eficienta” in prevenirea migrenelor. Suplimentul alimentar nu are efecte secundare raportate, insa nu este recomandat in timpul sarcinii.

16. Bea cafea (dar nu in exces)

Migrenele sunt capricioase, iar unele lucruri care te pot ajuta, in cantitati mari pot actiona ca si factori declansatori pentru migrene. Iar cofeina este o astfel de sabie cu doua taisuri! Daca ai migrene mai putin intense, cofeina poate functiona, iar combinarea cofeinei cu medicamente precum Tylenol sau Advil o poate face sa functioneze mai bine.

S-a demonstrat ca o cantitate mica de cafea (cel putin 100 de ml) contribuie la atenuarea simptomelor migrenelor, mai ales in combinatie cu medicamentele analgezice fara prescriptie medicala.
Insa cofeina administrata zilnic poate fi si un factor declansator, asa ca ai grija daca nu cumva un latte baut dupa amiaza poate avea legatura cu durerile tale de cap.

17. Fa yoga

 

Pentru unele persoane miscarea in timpul unei migrene poate agrava situatia. Insa cercetarile arata ca uneori intinderile usoare, precum cele din tai chi sau yoga, pot fi de ajutor. Este important sa acorzi atentie tiparelor de respiratie si tensiunii musculare pentru a avea un feedback cu privire la reactiile corpului tau.

18. Antreneaza-ti respiratia

Din fericire, tehnicile de respiratie si meditatie din yoga s-au dovedit a fi de un real ajutor in atenuarea simptomelor migrenelor.
Desi doar yoga nu va preveni sau vindeca aceste dureri de cap, cercetatorii au descoperit ca impreuna cu respiratia ea poate contribui la reducerea intensitatii, frecventei si duratei migrenelor.
Data viitoare cand apare o migrena, foloseste respiratia din yoga pentru a-ti muta concentrarea de la durere si pentru a atenua tensiunea din zona.

19. Hidrateaza-te

Nu exista o problema la care apa sa nu te poata ajuta. Si da, chiar si deshidratarea usoara poate provoca probleme de sanatate, inclusiv dureri de cap. Cercetarile au aratat ca cei care sufera de migrene pot fi mai sensibili la efectele deshidratarii.
Intr-un articol publicat in 2011, un mic studiu a examinat efectul pe care il are adaugarea a 1.5 litri de apa Ia aportul obsinuit de lichide pentru calitatea vietii persoanelor care se confrunta cu dureri de cap. Aproape jumatate dintre participantii care au adaugat mai multa apa la aportul zilnic de lichide au raportat o imbunatatire a calitatii vietii.

20. Medicamente fara reteta

„Remediile casnice” nu trebuie sa fie neaparat naturale – trebuie doar sa le poti utiliza acasa. Calmantele eliberate fara reteta, cum ar fi ibuprofenul, naproxenul sau acetaminofenul, pot fi extrem de utile pentru a te simti mai confortabil pana cand te vei programa la medic, chiar daca nu sunt la fel de puternice ca medicamentele prescrise de medic. Ia un astfel de medicament de la primul semn de migrena, pentru un plus de eficienta. Ia cea mai mare doza recomandata, consultandu-te, desigur, cu medicul tau. Nu uita ca unele medicamente pentru durere pot avea efecte secundare negative daca le iei pe termen lung, asa ca daca ai migrene frecvente, cel mai bine este sa mergi la medic.

Remedii pentru copii

Toate remediile de mai sus sunt sigure pentru adulti, insa ce facem atunci cand cei afectati de durerile de cap sunt copiii? Iata cateva remedii pe care le poti incerca pentru copii si adolescenti. Nu uita, insa, ca durerile de cap ar trebui sa fie diagnosticate in primul rand de un medic, cu atat mai mult la copii.

  •  Un jurnal al factorilor declansatori ai migrenelor si evitarea acestora;
  •  Hidratare adecvata;
  •  Terapie cu rece – pachete de gheata pe gat sau o compresa rece, de pilda;
  •  Ulei esential de lavanda (intotdeauna diluat);
  •  Presopunctura;
  •  Yoga si tehnici de respiratie;
  •  Magneziu (consulta un medic cu privire la dozele si formele adecvate);
  •  Terapie prin masaj;
  •  Odihna intr-o camera intunecata si linistita.

Remedii pentru femeile insarcinate

Anumite remedii pentru migrene nu sunt adecvate in timpul sarcinii, inclusiv uleiul de spilcuta si uleiul de menta. Stai de vorba cu medicul si vezi care ar putea fi cauzele migrenelor. Pana atunci, remediile de mai jos sunt considerate sigure si in timpul sarcinii:

  •  Un jurnal al factorilor declansatori ai migrenelor si evitarea acestora;
  •  Hidratare adecvata;
  •  Terapie cu rece – pachete de gheata pe gat sau o compresa rece, de pilda;
  •  Ulei esential de lavanda (numai ulei de Lavandula angustifolia, folosit dupa primul trimestru de sarcina si mereu diluat);
  •  Yoga si tehnici de respiratie;
  •  Magneziu (stai de vorba cu medicul tau despre doze si forme);
  •  Terapie prin masaj;
  •  Odihna intr-o camera intunecata si linistita.

Cand sa mergi la medic?

Desi migrenele sunt destul de frecvente si obisnuite, ele pot fi si grave, asa ca fii precaut si mergi la medic in situatiile de mai jos.

  •  Daca nu ai mers niciodata la un medic pentru durerile de cap.
  •  Daca nu ai un diagnostic pentru durerile de cap (cu alte cuvinte, durerile tale de cap nu au explicatie).
  • Daca in paralel cu durerile de cap resimti greata, varsaturi, tulburari de vedere, furnicaturi, amorteala sau slabiciune.
  •  Daca ai peste 50 de ani.
  •  Daca durerile de cap isi modifica frecventa sau intensitatea.
  •  Daca ai antecedente familiale de anevrism cerebral.

Concluzie

Daca migrenele tale sunt suficient de invalidante si de frecvente incat ai nevoie sa ai mereu la indemana analgezice sau alte remedii, e un semn ca trebuie sa mergi la medic pentru a intelege cauza durerilor. Exista medicamente foarte bune, special pentru migrene, care te pot ajuta sa elimini complet aceste crize si chiar sa reduci riscul ca acestea sa devina o problema cronica.

Medicul iti poate alcatui un plan de prevenire a migrenelor si un plan de tratament. Vei sti astfel ce sa faci cand simti ca incepe o migrena: ce medicamente sa iei, unde sa te asezi sau sa te intinzi, ce tehnici de respiratie sa folosesti si ce sa bei. In plus, un astfel de plan te ajuta sa reduci starea de anxietate ce poate amplifica o migrena.

Rate this post

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.