secretul unei vieti sanatoase

Se spune ca esti ceea ce mananci si, de asemenea, se mai spune Minte sanatoasa in trup sanatos. Ambele afirmatii sunt cat se poate de adevarate dar se pare ca ni le amintim din ce in ce mai rar. O viata lunga si fericita, inseamna de fapt un stil de viata sanatos. In 2012, Dan Buettner a pornit intr-o calatorie in jurul lumii pentru a gasi raspunsul la una dintre cele mai obsedante intrebari: De ce in anumite colturi ale lumii multi oameni traiesc pana la 100 de ani? Care este secretul unei vieti lungi si fericite? Rezultatul: o cercetare fara precedent, care a dat in vileag secretul unei vieti lungi si fericite

Buettner a colindat, printre altele, Grecia, Nicaragua si Japonia. In urma expeditiilor sale a aflat de ce locuitorii insulei grecesti Ikaria se numara printre cei mai sanatosi oameni din lume, de ce este important unde locuiesti si cine iti tine companie.

Zona albastra: leaganul longevitatii si al fericirii

In zona albastra a fost descoperit secretul unei vieti lungi si fericite. Dar ce este de fapt aceasta zona albastra? Ei bine, este un termen folosit pentru unele regiuni geografice de pe glob in care speranta de viata este foarte mare (Grecia, Japonia). De regula oamenii din aceste parti ale lumii traiesc aproape o suta de ani, cum este cazul insulei grecesti Ikaria. Iata cateva reguli dupa care se ghideaza cei mai sanatosi oameni din lume:

1. Mananca simplu!

Ceea ce alegi sa mananci are un impact urias atat asupra organismului, cat si asupra mintii, iar in momentul in care ti-ai dat intr-adevar seama de acest lucru ai facut primul si cel mai important pas spre o viata lunga si fericita. Studiile au demonstrat ca un regim alimentar bazat pe alimente integrale (sau in termeni populari, asa cum le-a lasat natura) reduce riscul imbolnavirii de boli cardiovasculare, cancer, diabet sau astm. Asadar, opteaza pentru o dieta pe baza de alimente integrale preponderent vegetale. De asemenea, este foarte important nu doar ceea ce mananci, ci si cat mananci. Cel mai indicat este sa servesti un mic dejun copios, un pranz moderat si o cina cat mai usoara.

Dar cel mai bine ar fi sa urmam exemplu ikarianilor, care urmeaza o dieta mediteraneana si consuma cantitati mari de cartofi, fasole si foarte multe verdeturi, pe care le folosesc in salate sau placinte. 

mancare mediteraneana

In Japonia, Okinawa, o comunitate la fel de restransa precum Ikaria, oamenii au un stil de viata, in linii mari, similar. Dieta okinawaienilor este insa diferita: ei consuma cantitati uriase de tofu si mananca foarte putin peste. Cele mai importante alimente asociate cu longevitatea care se regasesc in dieta lor sunt cartofii dulci si tumericul.

okinawa reteta

2. Elibereaza-te de stres!

Poate ca unii dintre noi si-ar dori sa se retraga la poalele muntilor, pe taramuri pitoresti, departe de agitatia urbana si de stresul cotidian, dar... sa fim seriosi, cati dintre noi isi permit acest lux? Fericiti sunt cei ce evadeaza in mijlocul naturii! Pentru restul, ramasi inca in linia intai a agitatiei urbane, exista doua alternative care contribuie la restabilirea echilibrului psihic:

  • yoga;
  • meditatia.

Dar pe langa aceste metode conventionale, iata ce ne sfatuiesc ikarianii: sa dormim dupa amiaza, sa bem cate un pahar de vine si sa facem mult sex. Poate vei fi surprins, dar au dreptate! De ce? Ei bine, daca dormi treizeci de minute pe zi, cinci zile pe saptamana, riscul de a te imbolnavi de o afectiune cardiovasculara este de trei ori mai scazut. Oamenii trecuti de varsta de cincizeci de ani, care inca fac sex, au o rata a mortalitatii injumatatita fata de cei care au incetat sa mai intretina relatii sexuale cu partenerii lor. De asemenea, cei care consuma alcool cu moderatie traiesc mai mult decat cei care nu consuma deloc alcool. Vinul, de pilda, scade nivelul cortizolului din organism, un hormon care este asociat cu stresul.

3. Fii activ!

Sa fii activ nu inseamna strict sa mergi la sala sau sa faci exercitii fizice, ci si sa te ocupi de sarcinile casnice. Ikarianii, de pilda, traiesc o viata simpla in mediu rural, iar agricultura este mijlocul principal de subzistenta. Probabil ca stii cata munca implica o recolta de... orice. Cu toate ca majoritatea dintre noi traiesc la oras, putem alege sa traim activ plimbandu-ne, urcand scarile, mergand mult pe jos, etc. Important este sa nu pierzi nicio ocazie de a face miscare!

4. Socializeaza!

In Japonia singuratatea scade speranta de viata cu opt ani. In Okinawa insa, nimeni nu este singur datorita moai-ului, o comunitate trainica in care copii sunt adusi de la o varsta foarte frageda si in care pot ramane (si raman, de cele mai multe ori) pana la adanci batraneti. Dar de ce este atat de important sa ai un grup cum este moai-ul? Ei bine, studiile arata ca socializarea, si mai ales socializarea cu prieteni sau membri ai familiei, imbunatateste sistemul imunitar si scade nivelul de stres.

socializare

Asadar, secretul unei vieti lungi si fericite consta in cateva reguli simple pe care le putem respecta cu totii. Dupa cum observi, cei mai sanatosi oameni din lume traiesc aproape de natura, avand in stil de viata modest dar foarte sanatos. In definitiv, simplitatea inseamna fericire. Desigur, multi dintre noi nu se vor intoarce in mediul rural, insa putem pastra din obiceiurile stramosilor nostri pentru a trai o viata lunga si fericita.

Sursa articol: nationalgeogrphic.com

Secretul unei vieti lungi si fericite
Ti-a placut?

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.