Un stil de viata sanatos este un deziderat pe care toti ar trebui sa-l avem de dragul corpului si al sanatatii noastre si spre care fiecare isi alege calea, in functie de convingeri, preferinte si disponibilitati. Unii aleg sa tina post saptamanal, altii sa recurga la cure pentru detoxifiere, altii beau apa multa, fac sport in fiecare zi si iau suplimente alimentare, iar altii apeleaza la diete. Diete care fie presupun o alimentatie restrictiva prin infometare, fie prin eliminarea din obiceiurile de consum a anumitor grupe de alimente, considerate nocive.

Una dintre acestea este dieta raw vegan, mai mult decat un stil de a manca, presupune un stil de viata. Este adevarat, in ultima vreme aceasta a devenit aproape o moda, mai ales printre vedete, insa daca ne gandim ca aceasta dieta presupune doar o evolutie a stilului vegetarian de viata, intelegem ca a fi raw vegan nu este chiar o inventie a nutritionistilor moderni.

In ciuda a ceea ce se vehiculeaza, o dieta bazata pe hrana cruda nu este doar un alt moft sau moda. De fapt, unii experti sustin faptul ca ar fi chiar opusul, ca presupune un stil de viata care pur si simplu promoveaza consumul de alimente neprocesate termic, pline de fibre si de vitamine, benefice pentru sanatate. O dieta raw vegana presupune, asadar, sa mananci cat mai multa hrana vie, neprocesata, nepreparata, astfel incat sa profiti de toti nutrientii din alimente, fara a consuma si aditivi periculosi.

Cuprinsul articolului

Ce presupune dieta raw vegan?

Cine poate urma o dieta raw vegana?

Cum beneficiaza organismul de pe urma consumului de alimente crude?

Dieta vegetariana vs dieta raw vegan

Alimente recomandate in dieta raw vegan

Cum facem trecerea de la o dieta obisnuita la dieta raw?

Dieta Raw – riscuri posibile

Ce presupune dieta raw vegan?

dieta raw vegan

Telul adoptarii unui astfel de stil de viata este obtinerea unei nutrientiloe din produse usor de digerat, pentru care organismul nostru este pregatit. S,i daca aceasta dieta vi se pare prea categorica, tineti cont de faptul ca nu este obligatoriu sa fim complet vegani, ci este suficient sa ne asiguram ca in fiecare zi consumam macar cateva legume si fructe proaspete si ca acestea ocupa o pondere mai mare in alimentatia noastra decat produsele procesate. Chiar si numai atat inseamna enorm pentru sanatatea noastra si felul in care aratam.

Alimentatia raw vegan exista din jurul anului 1800 si, atat studiile, cat si datele neoficiale, sustin ca printre beneficiile acesteia se numara reducerea inflamatiilor, imbunatatirea digestiei, aportul crescut de fibre, o stare mai buna de sanatate, o functionare optima a ficatului, prevenirea si tratarea constipatiei, cresterea nivelului de energie, curatarea pielii, prevenirea deficientelor nutritionale, scaderea cantitatii de aditivi si substante cancerigene din dieta si din organism si, nu in ultimul, rand pastrarea unei greutati corporale normale.

Nu exista o reteta standard pentru a face trecerea la o dieta raw vegan, ci mai degraba exista o gama variata de retete si tipuri de alimentatie pe care le putem incorpora in rutina noastra zilnica. In functie de optiunea fiecaruia, astfel de diete pot include si alte produse in afara celor crude. La fructele si legumele proaspete putem adauga peste, alge marine, produse fermentate, germeni de cereale, nuci, seminte, oua si uneori chiar carne si produse lactate neprocesate.

Liantul intre toate aceste diete il reprezinta excluderea pe cat posibil din alimentatie a alimentelor pasteurizate, omogenizate, tratate cu pesticide sintetice, fertilizatori chimici, solventi industriali sau aditivi chimici. Concret, asta inseamna sa evitam, sau macar sa reducem, substantial cele mai populare produse ambalate si procesate, comercializate in magazinele alimentare. Este vorba atat despre produse de patiserie, condimente imbuteliate, cereale, biscuiti, branza, uleiuri rafinate si produse din carne procesata.

Tranzitia de la un stil obisnuit de viata la unul raw este dificila, mai ales in conditiile in care nu-ti plac produsele crude, care detin o pondere importanta in aceasta dieta. Daca esti sceptic in ceea ce priveste dietele exclusiv raw si te gandesti ca nu poti face asta, aminteste-ti ca orice este mai usor de facut sau invatat cu pasi mici. Nu este nevoit sa-ti schimbi radical obiceiurile alimentare peste noapte. De altfel, exista sanse mai mari sa-ti mentii un stil de viata sanatos si echilibrat, daca faci aceasta tranzitie treptat.

dieta raw vegan

Studiile arata ca atunci cand te grabesti sa adopti o dieta noua, mai ales urmarind sa scazi in greutate, exista sanse mai mari sa asimilezi din nou, in scurt timp, kilogramele pierdute si sa renunti, sabotandu-ti toate eforturile.

Cine poate urma o dieta raw vegana?

Toti ne putem permite sa urmam o dieta vindecatoare cu mai multe fructe si legume crude, iar motive pentru a face acest lucru sunt suficiente.

Desi nu ne dams eama, mancarea gatita este mai greu de digerat decat cea neprocesata termic. In plus, prin gatire distrugem enzime, vitamine si antioxidanti pretiosi din alimente.

Mai mult decat atat produsele crude ajuta la alcalinizarea corpului, reduc aciditatea si prezinta un risc mai mic de a fermenta in sistemul digestiv si, deci, de a cauza inflamatii intestinale si reactii autoimune. Asta este valabil pentru noi toti, dar exista anumite categorii de persoane, care pot avea beneficii suplimentare prin consumul alimentelor crude. Printre acestia se numara pacientii care sufera de cancer, afectiuni cardiace, tensiune arteriala crescuta, niveluri mari ale

colesterolului, osteoporoza, afectiuni ale rinichilor, calculi biliari sau boli ale vezicii biliare, dureri articulare, boala Parkinson, afectiuni autoimune, dureri musculare, dureri de cap, sindrom premenstrual, alergii alimentare, stari de oboseala, dezechilibre hormonale sau probleme in a-si mentine greutatea in limite normale.

Cum beneficiaza organismul de pe urma consumului de alimente crude?

dieta raw vegan

Fiecare aliment este diferit din punctul de vedere al momentului in care incepe sa-si piarda din valorile nutritive. Multe produse bogate in antioxidanti sunt sensibile la procesul de gatire, intrucat fitonutrientii nu rezista la temperaturi ridicate. Temperatura la care un aliment incepe sa fie saracit de substantele nutritive din cauza procesarii termice este cunoscut ca „pragul sensibilitatii la caldura”. Dincolo de acest prag, configuratia chimica din alimente incepe sa se schimbe, enzimele sunt eliminate, iar produsele isi pierd din beneficii.

Un alt motiv pentru a consuma mancare raw este usurinta cu care aceasta este procesata in sistemul digestiv si timpul scurt pe care alimentele negatite il petrec in corpul nostru. Cu cat mancarea sta mai mult pe tractul digestiv, cu atat sunt mai mari sansele ca ea sa fermeneteze si sa cauzeze disconfort si chiar probleme de sanatate. Tocmai de aceea, alimentele pre-fermentate sunt benefice si de preferat celor gatite, care odata ajunse in intestin cauzeaza gaze, inflamatii si acumulare de toxine. In timpul procesului de fermentatie a alimentelor, proteinele putrezesc pe tractul digestiv iar grasimile rancezesc, ceea ce afecteaza negativ mucoasa intestinala si poate duce la permeabilitate intestinala.

Nu in ultimul rand, alimentele crude au un impact major asupra echilibrului acid/alcalin din corpul nostru. Aparitia si dezvoltarea bolilor sunt favorizate de o aciditate crescuta in corp, intrucat acidoza scade imunitatea. Aceasta crestere a aciditatii poate aparea in organism din cauza poluarii, stresului, alimentelor procesate si rafinate, lipsei substantelor nutritive si apei cu deficienta de minerale. Mancarea gatita creste si mai mult aciditatea din corp, in timp ce consumul de alimente raw ajuta la neutralizarea acidului si alcalinizarea organismului.

Chiar daca scaderea in greutate nu este scopul primar, acesta poate reprezenta o motivatie in plus pentru urmarea unei diete raw. In primul rand aceasta este benefica

in procesul de slabire, intrucat cantitatea ridicata de fibre din alimentele pe care aceasta le presupune, da o senzatie ridicata de satietate. Acest lucru nu doar ca va scadea senzatia de foame, dar te va tine si la distanta de poftele nesanatoase, ceea ce asigura nu doar un corp sanatos ci si unul in limite ponderale normale.

Dieta vegetariana vs dieta raw vegan

Daca te gandesti sa adopti dieta raw vegan si te intrebi cu ce diferita de cea vegetariana este bine sa stii care sunt asemanarile si diferentele dintre cele doua.

Aceste stiluri de viata au mult in comun, dar consumul unei cantitati mari de alimente crude nu presupune obligativitatea de a renunta la consumul tuturor produselor de origine animala specific stilului vegetarian de hranire.

Unele diete raw includ consumul de peste crud, carne si oua, unele chiar usor gatite. Dieta raw nu inseamna sa renunti la tot ceea ce inseamna proteina animala, ci sa eviti pe cat posibil conservantii si mancarurile procesate, incercand sa consumi produse cat mai naturale, neprocesate si cu un nivel nutritiv cat mai mare.

Raw veganii nu consuma niciun fel de produse de origine animala si doar foarte rar includ in dieta produse procesate termic, ceea ce presupune un regim mult prea restrictiv pentru multe persoane.

In plus, medicii atrag atentia ca multi nutrienti care se gasesc in produsele de origine animala sunt esentiali pentru buna functionare a organismului. De exemplu organele de animale, cum ar fi ficatul sau rinichii, sunt considerate superalimente si se numara printre produsele cele mai bogate in nutrienti cum ar fi vitaminele A si B, fosfor si fier.

Chiar si legumele care contin aceiasi nutrienti cu cei prezenti in carne nu ii au in aceeasi concentratie. De exemplu densitatea nutrientilor din organele de origine animala este net superioara celei din spanac si morcovi, ceea ce ar insemna ca acestea trebuie consumate intr-o cantitate foarte mare, pentru un aport optim.

Alte produse de origine animala greu de inlocuit cu produse vegetale sunt ouale, o sursa excelenta nu doar de proteine, ci si de coline (vitamine hidrosolubile, care faciliteaza folosirea corespunzatoare a grasimilor si a colesterolului de catre organism, contribuie la eliminarea substantelor toxice si a metabolitilor inutili acumulati in organism, inlesneste functiile ficatului si ale vezicii biliare), pestele, singurul produs optim pentru aportul de omega 3 si carnea de vita, recunoscuta pentru continutul ridicat de seleniu si zinc.

Acesta este si marele risc la care se supun adeptii dietei raw vegan, faptul ca pot suferi intr-un timp scurt carente de proteine, vitamine si minerale esentiale bunei functionari a organismului. Este drept ca unele produse vegetale au la randul lor proteine, dar nu complete, astfel incat nu pot suplini toti aminoacizii esentiali pe care corpul nu si-i poate produce singur, asa cum pot alimentele de origine animala.

Pentru toate aceste motive, dieta raw este una mai “prietenoasa” cu organismul. Este mult mai sanatos si mai usor de adoptat un stil de alimentatie care sa includa, macar cu moderatie, produse de origine animala de calitate superioara, astfel incat corpul sa poata extrage suficienti aminoacizi, grasimi saturate, omega 3, fier, complexul de vitamine B, zinc si seleniu. Vitamina B12 este benefica pentru formarea celulelor rosii si imbunatateste functionarea celulelor, fierul previne anemia si starile de oboseala, acidul folic este important pentru procesarea substantelor chimice si pentru diviziunea celulara, iar omega 3 reduce inflamatiile si imbunatateste functionarea inimii.

Daca te confrunti cu probleme de sanatate ca energia scazuta,  subponderabilitatea, infertilitatea, depresia, afectiuni neurologice, pierderea masei musculare sau oase fragile, ia in considerare faptul ca o dieta raw sau una raw vegan iti va ingreuna vindecarea. In astfel de situatii, este indicat atat un consum crescut de

fructe si legume, dar si unul macar moderat de proteine animale de calitate – ficat, oua, carne de vita, peste, produse lactate crude sau fermentate sau chiar carne de pui, toate provenite de la animale hranite ecologic, nu crescute in ferme supraaglomerate.

Alimente recomandate in dieta raw vegan

Este vorba, ca in fiecare domeniu al vietii, de echilibru si, cu siguranta, daca ai decis sa alegi un stil de viata sanatos, iti va fi mai usor sa incepi cu o trecere treptata, prin etapa in care, pe langa fructe si legume crude si oleaginoase, continui sa consumi si mancare usor gatita, la o temperatura scazuta.

Cat despre alimentele de origine vegetala, extrem de sanatoase si complexe, printre cele recomandate a fi mereu prezente pe masa noastra se numara verdeturile,

citricele (cateva portii pe zi), semintele de floarea soarelui, susan, dovleac avocado, radacinoasele (morcovi, telina), legumele bogate in licopen, cum ar fi rosiile, pepenii,  iaurtul raw, laptele obtinut din diverse nuci si seminte si uleiul extravirgin de cocos sau masline.

Cum facem trecerea de la o dieta obisnuita la dieta raw?

Ce trebuie sa stim despre dieta raw vegan? 1

Asa cum am mentionat deja, este indicat sa facem o trecere treptata de la un stil de viata obisnuit la unul raw si mai ales la unul raw vegan.

La fiecare masa, incearca sa umpli macar jumatate de farfurie cu fructe si legume proaspete. Nu te zgarci la portii, dar nici nu inlocui farfuria cu un platou, gandind ca nu vei reusi sa te saturi astfel, intrucat fibrele din vegetale dau o senzatie indelungata de satietate.

Gateste usor mancarea care umple cealalta jumatate, la maxim 100 de grade Celsius. Iti poti individualiza dieta in functie de preferinte si de posibilitati, astfel incat sa te simti multumit si plin de energie la finalul fiecarei mese.

Inlocuieste grasimile daunatoare cu cele sanatoase. Scapa de uleiurile hidrogenate sau partial hidrogenate, grasimile trans si uleiuri vegetale. Inlocuieste-le cu grasimi sanatoase extrase din ulei de masline, ulei de cocos presat la rece, avocado, nuci si seminte, esentiale pentru productia de hormoni, dezvoltarea creierului, scaderea in greutate, refacerea celulara si reducerea inflamatiilor.

Concentreaza-te pe consumul cu moderatie al proteinelor animale de calitate, ceea ce va reduce expunerea la pesticide, ierbicide, antibiotice si hormoni, dar iti va oferi surse pretioase de nutrienti, acizi grasi si omega 3.

Inlocuieste gustarile alcatuite din dulciuri concentrate si fainoase rafinate. Asta inseamna sa elimini din alimentatie orezul alb, pastele, cerealele rafinate, painea alba, pizza, sosurile indulcite, biscuitii, sucurile imbuteliate, mancarurile la conserva si iaurturile indulcite. In schimb, consuma cu moderatie cerealele integrale, surse bogate de fibre, care iti vor taia pofta de produse de patiserie, iar in loc de dulciuri procesate consuma fructe proaspete, bogate in zaharuri naturale.

Vei ajunge astfel sa consumi alimente sanatoase, cum ar fi fructe si legume proaspete, uleiuri sanatoase, nuci si seminte, sucuri proaspete de fructe si ceaiuri

naturale din plante, esentiale atat pentru aspectul tau fizic, cat si pentru starea ta de sanatate. Vei reusi astfel sa fii sanatos, sa fii plin de energie, sa arati bine si sa te simti satul mult timp dupa consumarea meselor bogate in fibre.

Dieta Raw – riscuri posibile

Orice tratament are efecte adverse, orice dieta care presupune excluderea anumitor alimente din alimentatie poate duce la anumite carente nutritionale.

In momentul in care ai luat decizia de a trece la acest nou tip de alimentatie este bine sa constientizezi faptul ca prin gatire anumite alimente se imbogatesc in nutrienti. Gatirea unor alimente ce contin antioxidanti ca betacarotenul sau licopenul (prezenti in fructele de mare, cartofi dulci, rosii sau morcovi) ajuta la eliberarea nutrientilor, ceea ce ii face mai usor de absorbit pentru organism si da mancarurilor si un plus de savoare.

Exista si legume cum ar fi cele din familia cruciferelor (broccoli, conopida, varza), care, desi recunoscute pentru rolul anticancerigen, contin anumiti compusi, care, in exces, pot duce la blocarea functiilor tiroidei, efect neutralizat de procesarea termica.

Pe langa asta, este mult mai sigur sa consumi produse de origine animala procesate termic, pentru a nu risca imbolnavirea cu salmonella, tuberculoza sau E-coli (care exista in mod normal in carnea animalelor si dispar prin procesare termica). Cu alte cuvinte desi gatirea alimentelor poate duce la degradarea anumitor nutrienti, ajuta la imbogatirea altora si face unele produse mai sanatoase si chiar mai usor de digerat.

Exista si persoane pentru care aceasta dieta nu este indicata si aici primii care trebuie atentionati sunt cei care sufera afectiuni digestive, cum ar fi colitele de fermentatie sau bolile inflamatorii intestinale, care pot experimenta manifestari extrem de neplacute consumand fructe si legume crude.

Pentru persoanele care nu au contraindicatii medicale, insa, o dieta pe baza de fructe si legume este reteta sanatatii si a tineretii.

Ce trebuie sa stim despre dieta raw vegan?
5 (100%) 1 vot[uri]

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.