Motorul trifazat – este alimentat cu energie electrica trifazata. Instalatiile monofazate sunt mai tipice pentru case, cu tensiuni cuprinse intre 120 si 230 volti si puteri care sunt sub 10 Kw.

Motorul trifazat este larg raspandit in utilizarile destinate instalatiilor industriale sau comerciale. Acest lucru se datoreaza, pe de o parte, faptului ca acestea sunt de obicei mai mici si mai usor de gestionat decat motoarele monofazate cu aceeasi putere.

Puterea motorului trifazat variaza in functie de utilizarea acestuia si sunt fabricate intr-o gama foarte larga de puteri, masurate in kilowati sau cai putere. Acestea sunt, in general, destinate functionarii masinilor, cum ar fi pompe, stivuitoare, ventilatoare, macarale, ascensoare etc.

Partile si componentele unui motor trifazat- tot ce trebuie sa cunosti despre el

Putem imparti componentele unui motor trifazat in trei parti si diferentiate. Acestea sunt dupa cum urmeaza: stator, rotor si scuturi/carcasa.

Stator

Statorul este partea fixa si functioneaza ca baza a motorului. Aceasta parte consta dintr-o parte in care o coroana de foi de fier este fixata pe siliciu sau otel siliconic, in care sunt prezente caneluri. Fiind un motor trifazat, gasim trei bobine si trei circuite diferite. In fiecare circuit exista la fel de multe bobine ca polii pe care ii are motorul.

Rotor

Rotorul este partea in miscare care se afla in interiorul statorului. Pe arbore este introdus un miez magnetic fantat din otel siliconic in ale carui caneluri sunt plasate bare de cupru sau aluminiu (care indeplinesc functia de conductori) intr-un aranjament cunoscut sub numele de “cusca”. Acest lucru se datoreaza faptului ca barele sunt scurtcircuite de doua inele, in partea de sus si de jos, dandu-i o forma de cusca.

De asemenea, trebuie spus ca exista un alt aranjament al componentelor rotorului, care este cunoscut sub numele de rotor de infasurare. Aici rotorul este inconjurat de conductori infasurati pe el. Cu toate acestea, motorul custii trifazata este mai raspandit, deoarece este mai usor de construit si mai economic de fabricat.

Scuturi/carcase

Pe ultimul loc se afla scuturile sau carcasa care constituiepartea exterioara a motorului trifazat, de obicei produsa din aluminiu sau fonta. Acestea sunt proiectate astfel incat sa contina cavitati pentru a gazdui componentele esentiale din interior.

Pe rulmenti se sprijina arborele rotorului. In plus, scuturile trebuie sa fie perfect ajustate pentru a evita distorsiunile in rotatia rotorului, cum ar fi vibratiile si/sau zgomotul.

Cum functioneaza un motor trifazat?

Dupa cum am mentionat mai sus, statorul este compus dintr-o structura care formeaza electromagneti si de aceea aceasta parte este numita si inductor. Infasurarea in trei faze, atunci cand primeste un curent electric, genereaza un camp magnetic care, la randul sau, „induce” curent in barele rotorului. Functionarea sa se bazeaza pe principiul lui Faraday de inductie reciproca.

Inainte de a continua, trebuie sa intelegem ca acest camp magnetic este generat tocmai de aplicarea unui curent alternativ trifazat. Curentul electric alternativ are un val care se schimba de la negativ la pozitiv de mai multe ori pe secunda. Acesta este un val numit „unda sinusoidala”.

Acest curent alternativ este format din trei faze, care sunt la 120° in afara fazei in raport cu cealalta.

Revenind la motorul trifazat, actiunea acestor trei unde simultane este cea care genereaza un flux magnetic care induce curentul in barele rotorului creand un cuplu motor care pune rotorul in miscare sau ceea ce este acelasi lucru, care determina rotirea rotorului.

Polaritati

Viteza de rotatie a unui motor trifazat este definita de frecventa retelei (in cazul nostru 50 Hz.) si de numarul de bobine din fiecare dintre cele trei faze, deci vorbim despre 2, 4, 6 si 12 poli.

Cei 2 poli se rotesc la aproximativ 2.800/2.900 rpm, cei 4 poli la aproximativ 1.400/1.450 rpm, cei 6 poli la aproximativ 930/970 rpm, cei 8 poli la aproximativ 700/730 rpm si cei 12 poli la aproximativ 460/480 rpm.

In ventilatie, in general, cu cat dispozitivul este mai mic, cu atat se roteste mai repede (2 si 4 poli) si pe masura ce dimensiunea sa creste, viteza scade (6, 8 si 12 poli).

Am devenit reprezentant Tramec in Romania si oferim cele mai bune produse. Pe all industrial.ro gasesti o gama larga de produse de care ai nevoie: motoare trifazate, bifazate, banda transportatoare si multe altele. Intra si tu si gaseste ceea ce ai nevoie in acest domeniu!

Avantajele motoarelor trifazate

Acestea sunt cele mai remarcabile avantaje ale motoarelor trifazate:

  • Acestea sunt mai mici, mai usoare si se potrivesc cu puterea altor tipuri de motoare, cum ar fi motoarele cu combustie.
  • Cuplul este ridicat si constant, in afara de cea mai inalta performanta.
  • Acestea nu necesita alte dispozitive pentru a construi sisteme si, de asemenea, necesita foarte putina intretinere.
  • Ele sunt scalabile si, prin urmare, pot fi construite la orice dimensiune.
CosulBio.ro - Magazin ONline Produse Bio

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.